Regler och villkor

  1. Hos SCORPIO GROUP AD talar personalen följande språk; Svenska, Engelska och Bulgariska.
  2. Alla beställningar hos SCORPIO GROUP AD är bindande. Önskar du annullera din beställning måste du meddela detta inom 24 timmar från att du lade ordern via vårat kundcenter på https://help.balkandiesel.se. Att annullera en order är helt kostnadsfritt och din order makuleras i vårat system. Har du redan betalt din order inom tidsfristen för annullering av din order utför vi en full återbetalning till dig. Efter tidsfristen för annullering (24 timmar) förblir ordern bindande och har inte betalning skett inom tidsfristen för annullering säljer vi skulden normalt sett till ett europeiskt inkassobolag. Till skillnad från en vanlig kund kan inte återförsäljare annullera en order utan förblir bindande direkt vid lagd beställning, om vi godkänner en återbetalning sker detta i första hand med ett digitalt presentkort som endast kan nyttjas i våran webbshop eller hos en annan återförsäljare för ett nytt köp av valfria produkter.
  3. Vi tillåter ej testbeställningar eller falska beställningar i våran webbshop. Bedrägliga beställningar polisanmäls. 
  4. SCORPIO GROUP AD har ingen rapporteringsskyldighet att rapportera till det svenska skatteverket eller till något annat skatteverk inom EU, vi är dock skyldiga att rapportera till det bulgariska skatteverket (НАП) där vi är direkt anslutna till digitalt. 
  5. Köper du flygbränsle via SCORPIO GROUP AD förutsätter vi att du vet hur hantering och lagring skall ske av ett sådant bränsle enligt lokal lagstiftning i ditt land. Det kan även förekomma eventuella tullavgifter som tillkommer köparen på flygbränsle när transporten som är på väg till dig passerar ett visst land som har ett krav på avgifter för flygbränsle. En sådan avgift debiterar vi kunden så fort avgiften tillkommer SCORPIO GROUP AD. En sådan avgift skall vara oss tillhanda inom 5 dagar från att debiteringen meddelats och kan endast betalas till SCORPIO GROUP AD via IBAN.
  6. För att handla hos SCORPIO GROUP AD måste du vara minst 18 år och vara bosatt i ett EU land. Vi har rättighet att vid misstanke begära en kopia av en giltig ID handling eller annat bevis som styrker köparens identitet eller företag. Om inte identifiering sker på uppmanande av kunden har SCORPIO GROUP AD rätt att stoppa eventuella transporter, lagda beställningar, stoppa eventuella utbetalningar m.fl tills att en identifiering inkommit. En identifiering genom uppmaning skall vara handläggaren tillhanda senast  inom 7 dagar. Besöker du ett kontor tillhörande SCORPIO GROUP AD, dotterbolag eller en återförsäljare är du dock skyldig att alltid uppvisa giltig ID handling vid beställning eller andra ärenden. 
  7. En beställning som utförs via oss kan endast i dagsläget betalas till företagets angivna IBAN konto som anges i din orderbekräftelse eller om du fått en offert. Om du beställer via en återförsäljare kan det förekomma andra betalmetoder så som kortbetalning, swish, bankbetalning, kontant, faktura eller Klarna.
  8. SCORPIO GROUP AD är direkt anslutna till det Bulgariska skatteverket och vi debiterar ett skattetillägg på 10-24 % för återförsäljare och företag på varje enskilt köp och företagskunder vid köp som överstiger 300 € som måste debiteras enligt lokal lagstiftning. Det kan även förekomma särskilt skattetillägg på vissa produkter. En betald skatt kan inte återbetalas. Det kan även tillkomma administrativa avgifter utöver skattedebiteringen samt ytterligare skattetillägg för tex företag registrerade utanför Bulgarien. Du kan också förbetala skatteavgifter med en klumpsumma på 1500 € vilket generar att du endast debiteras 5 %. Kunder eller återförsäljare som är registrerade med kredit, debiteras skatt var 3:e månad med endast 5 % per automatik. Vid obetalda skatter äger SCORPIO GROUP AD rätten att på kundens bekostnad returnera den order som har en obetald skatt. Vid retur tillkommer full taxa för transportkostnader, administrativa avgifter, hanteringskostnader, lagerkostnader, eventuella tullkostnader samt förseningsavgifter att debiteras. Om inte kunden betalt den obetalda skulden äger vi rätten att helt makulera alla aktiva ordrar, avbryta pågående transporter generera och omräkna alla omkostnader på eventuella returkostnader, förseningsavgifter, skatter, lagerkostnader, hanteringskostnader, räntor och administrativa kostnader gentemot kunden (slutfaktura) gentemot inbetalat belopp och sälja skulden till ett europeiskt inkassobolag.
  9. Du kan ansöka om att bli kreditkund mot att vi tar ut en återbetalningsbar deposition på 1000 € eller 2000 €. Därefter kan du som kund få kommande beställningar på faktura med maximalt 14 dagars betalningsfrist med maximalt 2500 € som kredit. Önskar du en större kredit kan du inbetala 2000 € i deposition vilket ger dig 5000 € i total kredit med betalningsvillkor 20 dagar. Vi utför ingen kreditupplysning på kreditkunder. 
  10. Vid kontakt med någon av våra avdelningar eller en återförsäljare som gäller en order eller andra ärenden kan du få besvara frågor eller identifiera dig så handläggaren eller återförsäljaren vet att det är korrekt person som ärendet gäller. 
  11. Om du har en eller flera aktiva ordrar som ännu ej levererats och du lägger en ny beställning eller har en obetald avgift har SCORPIO GROUP AD rätten att stoppa eventuell leverans tills att betalning för den nya ordern eller avgiften är fullt betald. Under väntan på betalning äger vi rätten att debitera ytterligare kostnader så som förseningsavgifter, lagringskostnader eller hanteringsavgifter.
  12. En återförsäljare har rättighet att neka köp, neka betalsätt etc. Det är upp till återförsäljaren själv att bestämma över alternativ som erbjuds varje enskild kund.
  13. Är du kund/återförsäljare är du skyldig att inbetala debiterad summa på utsatt tid angivet på betalningsbegäran eller faktura.
  14. Om du önskar ändra något i din order kan du endast göra detta innan den lämnat någon av våra centraler, vi tar ut en ändringsavgift om 25 €. Detta kan innebära att du önskar byta till en annan produkt eller liknande.
  15. Du som köpare kan spåra din order via spårning systemet https://order.balkandiesel.se som sker i realtid eller via DHL eller DB SHENKER om du valt dessa som fraktmetod. Om du har valt BD LOGISTIC eller SCORPIO OIL som fraktmetod kan du med landsbegränsning endast se avsändarland (lastning), under transport (EU) och mottagarland (lossning). Du kan även se andra statusar huruvida din order hanteras, du har även möjlighet att lägga till en kommentar på din leverans. Om du under pågående transport eller vid omlastning vill göra en ändring av tex leveransadress debiteras du en avgift på 97 € per anmäld adress, har du flera leveransadresser på en order debiteras du 97 € per adress som du vill ändra.
  16. Leveranstid är normalt sett 7-30 arbetsdagar (ej helgdagar). Det kan förekomma kortare samt längre leveranstider vid exempelvis hög belastning, personalbrist, strejk, omlastningar, kör-vilotider eller lokala helg/semesterdagar och då omfattas inte återbetalningsreglerna, detsamma gäller om din order påbörjat transport gäller heller inte återbetalningsreglerna. Du kan dock inte begära återbetalning för bränsle, oljor eller släpvagnar.
  17. Om du begär en återbetalning under tex pågående transport (efter att ordern lämnat någon av våra centraler) bokar vi först en retur. När ordern väl är oss tillhanda efter returnering drar vi av transportkostnader T/R samt omkostnader och betalar sedan ut resterande belopp till dig om det finns ett restbelopp att betala ut. Observera att eventuella skatter kan tillkomma utöver transportkostnaderna. Efter att transportkostnader och eventuella skatter är avdragna begär vi en utbetalning till dig, du kan räkna med att utbetalning sker inom 90 arbetsdagar beräknat från datumet returen nått någon av våra centraler. Om din order returneras med anledning av misslyckad leverans vilket innebär att vi ej lyckats leverera din order av någon anledning tex ej godkänd framfartsväg, ingen mottagande person på plats etc. kan du inte begära någon återbetalning för din order.
  18. Scorpio Group AD eller dess systerbolag, dotterbolag samt återförsäljare ställer krav på alla handlande kunder att deklarera kundkännedom (KYC), i deklarationen förklaras problem som kan uppstå om inte deklaration inlämnas. Kundkännedom lämnas en gång per år, en handläggare kan efter utredning begära tidigare förelägga en kund att uppdatera kundkännedom om de anses vara lämpligt eller om ny information tillkommit. Du deklarerar här: KYC DEKLARATION
  19. Har du köpt en vara som gått sönder och du fortfarande är inom garantitiden skall du kontakta en återförsäljare eller kontakta SCORPIO GROUP AD. Om din produkt kan repareras är det alternativ vi kommer att först utgå ifrån, kan inte produkten repareras kommer din vara att ersättas med en ny produkt. Om du köpt en produkt via en återförsäljare gäller samma garanti som om du köper produkten direkt från SCORPIO GROUP AD, dock kan det förekomma att en återförsäljare erbjuder service direkt på plats. På din garantisedel som medföljer köpt produkt kan du se närmaste återförsäljare och vilka villkor som gäller särskilt för din produkt. Om du försöker att laga din produkt själv gäller normalt sett inte garanti för produkten.
  20. Vid beställning lagrar vi kontaktuppgifter som du anger, Leveransadress, orderuppgifter och ditt IP nummer etc. Alla uppgifter du anger skyddas genom kryptering. 
  21. Som kund kan du handla produkter utöver de produkter vi erbjuder vi vårat utbud i våran webbshop genom att lämna en förfrågan. Du kan tex begära offert på lantbruksmaskiner och mycket andra produkter.
  22. När du chattar online, talar i telefon eller via kundcentret där du kommunicerar med en handläggare är du som kund skyldig att tala på ett vårdat språk. I våran kundtjänst finns ca 160 medarbetare som är behjälpliga med olika uppgifter. Vid missbruk eller annan störande aktivitet har vi rätten att begränsa tillgång eller inaktivera möjligheterna till kommunikation på våra plattformar.
  23. Som användare av andra system vi tillhandahåller kan det förekomma andra användarvillkor än angivet här som varje enskild användare behöver godkänna.
  24. Vid beställning som företagare kan vi komma att debitera skatt för din order med 10 % på hela ditt  ordervärde. Du blir debiterad normalt sett när ordern lämnar våran central och du får en särskild faktura för just skatt till den e-post du angett i din beställning. Om du inte betalar debiterad skatt kan du ej ansöka om eventuell återbetalning för en order eller lägga en ny order. Vid obetald skatt eller andra debiterade avgifter har även SCORPIO GROUP AD rättighet att kvarhålla eventuell transport tills att skatt eller avgifter är fullt betalda vilket innebär att varan ej levereras innan betalning är mottagen. Efter 10 dagar returnerar SCORPIO GROUP AD ordern om den fortfarande ej är betald, vid retur debiteras även full returkostnad och även andra avgifter kan tillkomma.
  25. Det är din skyldighet som kund att kontrollera din order vid leverans. Vid eventuella fel skall du genast meddela chauffören eller inom 7 arbetsdagar från mottagandet (dolt fel) . 
  26. Genom att utföra en beställning via SCORPIO GROUP AD, av ett dotterbolag eller av en återförsäljare anses du godkänna våra angivna regler och villkor.
  27. Kunder kan ta kontakt med kundtjänst på följande sätt: via chatt, via kundcenter, via Viber och via Telegram. Vissa tjänster kan ej besvaras på via telefon utan hänvisas till vårat kundcenter av sekretesskäl. Alla kunder kan enkelt skapa ett konto i vårat kundcenter som är helt kostnadsfritt. Ett konto som är inaktivt i mer än 1 månad raderas per automatik i vårat system vilket innebär att kunden förlorar access till kundcenter, dock förhindrar detta ej att skapa ett nytt konto. En kund kan endast inneha ett aktivt konto, vill kunden att fler personer skall ha tillgång till kontot skall kunden ta kontakt med kundtjänst som tilldelar kunden flera konton kopplade till kundens aktuella konto.
  28. Våra regler och villkor tillämpas även kunder som handlar via en återförsäljare utöver återförsäljarens egna regler och köpvillkor.
  29. Har du köpt en produkt via en återförsäljare men har en reklamationsfråga, då skall du i första hand vända dig direkt till den återförsäljare som sålt produkten till dig. Vi har särskilda formulär som måste fyllas i både av dig samt av återförsäljaren vid en eventuell reklamation. Det är sedan återförsäljaren som skickar vidare ärendet för reklamation till SCORPIO GROUP AD. Vid reklamation är det vårat team som utreder eventuell reklamation.
  30. Våra villkor kan komma att ändras, förnyas eller tilläggas utan avisering på förhand vilket är din skyldighet som köpare eller återförsäljare att hålla dig kontinuerligt uppdaterad om våra villkor och regler här på våran webbplats. Genom att handla via SCORPIO GROUP AD, dotterbolag eller via återförsäljare anses du godkänna våra regler och villkor ovan nämnda.